niedziela, 27 kwietnia 2008

ODCINEK7 - POTRAWY NA POCIESZENIE - CIASTO CZEKOLADOWE

Ciasto:
2 ⅔ szklanki mąki
¾ szklanki plus 1 łyżka stołowa cukru
⅓ szklanki brązowego cukru
¼ szklanki kakao
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
½ łyżeczki soli
3 jajka
½ szklanki plus 2 łyżki stołowe śmietany
1 łyżka stołowa ekstraktu z w wanilii
¾ szklanki roztopionego masła
½ szklanki oleju kukurydzianego
1 ⅓ szklanki zimnej wody

Nastaw piekarnik na ok. 180°C. Masłem nasmaruj 2 foremki do ciasta (o średnicy ok. 20 cm)

W dużej misce zmieszaj razem mąkę, cukier, kakao, proszek do pieczenia, sodę i sól. W drugiej misce wymieszaj dokładnie jajka, śmietanę i wanilię. W mikserze ubij dobrze masło i olej, potem dolej wodę. Dosyp suche składniki i miksuj na małej prędkości. Dodaj składniki z drugiej miski, miksuj aż wszystko się połączy. Przelej miksturę do foremek.

Piecz ciasta przez 45-50 min., lub sprawdzaj patyczkiem czy jest już suche. Pozostaw ciasto (w foremkach) do wystygnięcia


Polewa:
Ok. 170g gorzkiej czekolady minimum 70%
1 szklanka plus 2 łyżki stołowe miękkiego masła
1 ¾ szklanki cukru pudru
1 łyżka stołowa ekstraktu wanilii

W mikrofalówce lub w kąpieli wodnej roztop czekoladę.

W misce na gładką masę ubij masło, potem dodaj cukier puder i znów zmieszaj, aż masa będzie puszysta. Dodaj wanilię i czekoladę, wymieszaj na idealnie gładką masę.

¼ polewy posmaruj jedną część, połóż na to drugie ciasto. Posmaruj wszystko pozostałą polewą.

26 komentarzy:

Anonimowy pisze...

ciasto jest naprawde pyszne. robiłam je kilka razy i zawsze wychodzi:))

Anonimowy pisze...

Przepyszne i naprawd ładnie wygląda:)

Anonimowy pisze...

zrobiłam wczoraj to ciasto i powiem szczerze że wyszło wspaniałe; wygląd i smak genialny i znakomity.nawet mój ukochany (pomimo że nie przepada za słodyczami wszelkiego rodzaju, a do tego jest bardzo wybredny jeśli chodzi o jakiekolwiek słodycze) to ciasto mu smakowało i już mi zapowiedział że na najblizszą okazję będę musiała je zrobić.

Anonimowy pisze...

Witam!Mam pytanie: jaka to ma być smietana?ile procent?

Anonimowy pisze...

Ciasto jest genialne! Dwa razy je zrobiłam i wyszło wyborne,cała rodzina je uwielbia:)
Dodałam więcej kakao,niż jest w przepisie, ale dzięki temu ciasto było mocno czekoladowe.

Anonimowy pisze...

BARDZO PROSZĘ O POMOC !!!
mam pytanie do tych co robili już to ciasto i im wyszło jaka to ma być śmietana 30% czy kwaśna czyli 12% lub 18%. Bardzo proszę o odpowiedź bo marzy mi się to ciasto na urodzinki:)

kucharka-samozwaniec pisze...

Właśnie wstawiłam ciasto do piekarnika. Robiłam je razem z czteroletnią córka na jej imieniny. Miałyśmy świetną zabawę. Pozwoliłam sobia na pewne modyfikacje: miałam tylko olej słonecznikowy i taki dodałam, wsypałam zwykły cukier-kryształ, nie miałam ekstraktu waniliowego, wiec dałam cukier waniliowy i piekę na jedną foremkę, nie będę przekładać ciasta polewą, tylko wyleję na wierzch. Pewnie smak będzie inny, ale już widzę, że ładnie rośnie... Napiszę, jak wyszło. Pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

zakalec,taki sobie

Anonimowy pisze...

nie wyszła mi polewa, jest strasznie jasna. nie wiem o co chodzi...

Anonimowy pisze...

Obłędne obłędne ciasto! i nieprawdopodobnie łatwa! :)

Anonimowy pisze...

Co do śmietany to Nigella zawsze używa kremówki czyli 30 %, a co do polewy to trzeba uzyć czekolady z min. 70% zawartoscią kakao.

Anonimowy pisze...

To ciast jest ulubionym ciastem mojego syna. Ja dodaję olejek waniliowy lub cukier waniliowy i cukier kryształ, piekę w jednej foremce. Śmietanę dodaję 18% kremówka bylaby juz przesadą

Anonimowy pisze...

3/4 szklanki roztopionego masła to na gramy ile jest?Proszę o podpowiedz Panie ,które to ciasto piekły i wyszło bez zakalca.

Anonimowy pisze...

w ksiazce podaje, ze uzywamy smietany 18% :)

Anonimowy pisze...

Mi wyszedł zakalec. Ale i tak jest już zjedzony

magda pisze...

Mnie też wydaje się, że chodzi o zwykłą śmietanę 18%, bo gdyby było inaczej pewnie by było wyraźnie napisane...Poza tym śmietana jest użyta pewnie tylko w tym celu, żeby ciasto było wilgotne.. Mam zamiar upiec na urodziny siostry, za 2 dni, ale nie będę specjalnie kupować brązowego cukru i oleju... Mam nadzieje, że wyjdzie :)

magda pisze...

Wyszło i to jakie :D Na zwykłym oleju i ze zwykłym cukrem.. Zdaję sobie sprawę, że wg oryginalnego przepisu miałoby inny smak, ale i tak polecam. BTW, zamiast ekstraktu z wanilii dodałam po kilka kropel aromatu pomarańczowego. Pomarańcza+czekolada..mmmmmmmmmm

Anonimowy pisze...

ratunku zakalec mi wyszedł i nie wiem czemu

Anonimowy pisze...

ratunku!!! nie moge ubić tego roztopionego masła z olejem :( proszę o pomoc mam godzinę na zrobienie ciasta!!

Anonimowy pisze...

W oryginalnej książce na samym jej początku Nigella jasno napisała, że jeżeli w przepisie podaje śmietanę, to zawsze jest to 30%. Chyba że wyraźnie zaznaczy że jest inaczej.

Anonimowy pisze...

zakalec !!! całe ciasto do kosza, tyle składników poszło na marne wrrrr!!!1

Anonimowy pisze...

Chyba zapisuję się po stronie "zakalcowców", chociaż nie wiem jak powinno wyglądać to ciasto. Ale całkiem dobre:) może coś pomieszałam... zastanawiam się tylko ile kawałek tego ciasta może mieć kalorii: masło, śmietana, cukier, czekolada....

Anonimowy pisze...

To ciasto na zasadzie Brownie.. wiec bedzie wygladalo na zakalec, bo ma byc wilgotne . Takze spokojnie :)

Anonimowy pisze...

Bardzo, bardzo, bardzo, ... słodkie. Dla mnie zbyt słodkie.

Adrian Pawlak pisze...

Uwielbiam wszelkie ciasta i desery z czekoladą. Ostatnio robiłem np. blok czekoladowy z chałwą i bakaliami wg. przepisu podanego na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/, który bardzo mi posmakował. Pierwszy raz robiłem te ciasto z dodatkiem chałwy. Jak się okazało bardzo podnosi ona walory smakowe bloku. Z pewnością wykorzystam ten przysmak również jako dodatek do innych moich wypieków :).

Anonimowy pisze...

Robiłam kiedyś, faktycznie bardzo dobre ciasto i wcale nie za ciężkie, mimo dużej ilości czekolady 🙂 uwielbiam przepisy Nigelli 🙂